Tuesday 10 September 2013

rewang.......menjelang hari perkahwinan

Setelah hampir 12 tahun menjadi menantu orang Kg Seri Bunian....semakin banyak bahasa jawa yang aku pelajari. Walaupun aku pun keturunan Jawa gak...tapi disebabkan jawa tidak menjadi bahasa percakapan harian di rumah maka, aku dikategorikan sebagai Jawa 'ngencret'.

15 September 2013 berlangsungnya majlis perkahwinan anak bongsu Wak Sanot. Memandangkan aku dok sekali dengan mak dan bapak mertuaku, maka secara total aku merasai kesebukan menjelang hari majlis....

Seminggu sebelum majlis....
Terasa dah seboknya....ramai jiran dan sedara mara yang dah mula menghantar barang-barang untuk hari majlis...kerjasama dan bantu-membantu meringankan urusan majlis....penuh dah rumah...macam kedai runcit pulak .....gula, tepung, minyak, kerepek-kerepek dsb....alhamdulillah...meriah gitu...

Adik-beradik sebok dengan kerja-kerja persiapan yang telah siap diagih-agihkan. Kerja-kerja mengemas hari-hari berjalan.... Jiran sebelah meyebelah datang tolong 'pekkan' kerepek-kerepek...Lagilah terasa bila khemah pun siap dah dipasang. Semalam periuk, pinggan mangkuk dan segala peralatan makanan dah dihantar...begitu juga dengan pelamin....hmmmm.

Malam tadi aku tidur lambat...siapkan muffin untuk goodies bag....kurang pulak tu..kne cari lagi barang utk tambah...

Entre lepas ni akan citer semasa dan selepas majlislah...


1 comment: